Blogi

Momento mori

  • Timo Savaspuro
  • 14.10.2014 14:06

Tarina antiikin Roomasta kertoo, että kun voitokas kenraali kulki juhlaparatiisissa halki katujen, häntä saattoi seurata palvelija, jonka ainoana tehtävänä oli toistaa herralleen ”momento mori”, muista, että tulet kuolemaan. Muistutus kuolevaisuudesta auttoi sankaria ehkä ymmärtämään asioiden oikeat mittasuhteet ja pitämään mielen nöyränä.

Tarina tuli mieleeni pohtiessani yhteiskuntatieteissä tunnettua polkuriippuvuuden käsitettä. Yritysmaailmaan sovellettuna tässä tarkoitetaan, että valitaan strategia, jonka vuoksi ajaudutaan väärälle polulle. Alkuun strategia on voinut olla oikea, menestystä on tullut ja yritysjohto on saanut arvostusta ja kunniaa. Toimintaympäristö on sitten nopeasti muuttunut, strategia on vanhentunut ja kilpailijat ovat tuotteillaan koukanneet selustasta johdon nukkuessa ruususen unta.  Vaikka ongelmat lisääntyvät, polulta ei pystytä perääntymään huolimatta että kaikki jo hyvin tajuavat väärän valinnan. Psykologinen kynnys myöntää erehdys on voinut muodostua liian suureksi, jonka vuoksi uskotaan viimeiseen asti että onni vielä kääntyy.  Esimerkkejä lähihistoriasta löytyy.

Helvetin logiikka

Organisaatiotutkija Philippe Daudi käyttää polkuriippuvuuden äärimuodosta ilmausta helvetin logiikka. Hänen tutkimissaan yrityksissä asiat menivät päin helvettiä, vaikka kukaan ei sitä tarkoittanut, halunnut eikä se ollut kenenkään etujen mukaista. Valta, kateus, häpeä väärässä olemisen myöntämisestä ja muut raadolliset tekijät estivät vaihtoehtojen pohdinnan. Myös huono tiedonkulku voi aiheuttaa pysyvää vahinkoa, vääristä ratkaisuista ei uskalleta kertoa johdolle ja mokat paljastuvat liian myöhään.

Kuten toveri Lenin tokaisi, munakasta ei voi tehdä rikkomatta munia. Toverien munanrikkomistalkoissa tuli rumaa jälkeä. Yrityksissä munat pitää uskaltaa rikkoa ennen kuin ne mätänevät.

Liisa Ihmemaassa

Kun suunta on hukassa ollaan kuin Liisa Ihmemaassa tämän pudotessa kaninkoloon, tapaa sitten tienhaarassa olion ja kysyy minkä tien valitsisin ja saa vastauksen -  jos et tiedä minne haluat, mikä tahansa tie vie sinne.  Tuhon kierre on valmis kun kuluttajien mielikuva yrityksestä rapautuu. Kuluttajien ostopäätökseen vaikuttavat laadun ohella lähes yhtä paljon mielikuvat yrityksestä. Sosiaalisen median myötä maineesta on tullut yrityksille yhä kriittisempi asia. Deloitten viime vuonna tekemän kansainvälisen tutkimuksen mukaan maine, tai sen menetys on entistä kriittisempänä liiketoiminnan kasvun ja menestyksen kannalta. Yrityksen kyky hallita mainettaan korreloi suoraan yrityksen menestyksen kanssa.

Menestyksen avaimet

Menestykseen tarvitaan selkeä visio ja kyky toteuttaa asetettu päämäärä. Tarvitaan myös vahvaa paloa toiminnan kehittämiseen. Tässä oppia voi ottaa ulkoisista menestystarinoista. Walter Isaacson´in kirjoittamassa Steve Jobs´in elämänkerrassa kerrotaan kuinka Adam Osborne toi vuonna 1981 markkinoille ensimmäisen kannettavan tietokoneen, joka oli niissä oloissa vaatimattomalla 7”:n näytölläänkin toiminnaltaan kelpo laite mutta ulkomuodoltaan kömpelö rumilus. Hän sai paljon julkisuutta julistaessaan että ”kohtuullisuus riittää, kaikki sen päälle on jonninjoutavaa.”  Jobs oli täydellisyyden tavoittelija. Hän haukkui Osbornen lyttyyn ja päätti kehittää suunnitteilla olevasta Macintoshista toiminnallisesti ja visuallisesti ylivertaisen laitteen. Osbornen taru olikin pian historiaa.

Vielä toinen esimerkki.  Jobs oli 1990- luvun alussa tutkaillut markkinoilla olevia kännyköitä ja todennut että ne olivat epäkäytännöllisiä ja ylipäätään täyttä roskaa. Hän kannusti tiimiään tekemään kosketusnäytöllä toimivan helppokäyttöisen kännykän. Multi-touch näytön toteutukseen liittyi isoja riskejä.  Elämään jäi Jobsin sanomana ”kyllä me sen jotenkin saadaan toimimaan.” Kaikki pelimerkit päätettiin panna likoon ja luotiin vahva tahtotila korostaen ”me teemme sen” henkeä.  Syntyi iPhone ja loppu on historiaa.  

Samoihin aikoihin myös eräässä suomalaisessa maineensa kukkuloilla eläneessä yrityksessä oli suunnitelma kosketusnäytön puhelimesta. Se hanke jäi toteutumatta ja yrityskin pian historiaan.  Ehkä olisi tarvittu antiikin palvelijaa muistuttamaan kuolevaisuudesta.
Aihealueet: